Zināšanās balstīta Baltijas sidra ražošana un zīmola izveide MVU izaugsmei un konkurētspējai (Baltijas sidrs)
Linda Deičmane.
Projekta mērķis: Izveidot zināšanās balstītu Baltijas sidra zīmolu, lai veicinātu sidra ražotāju konkurētspēju Latvijā un Igaunijā. Projektā iesaistītie sidra ražotāji atrodas Vidzemes un Kurzemes reģionos Latvijā, kā arī Rietumigaunijas un Dienvidigaunijas reģionos Igaunijā.
Projekta aktivitātes:
Apvienojot projekta partneru un sidrdaru zināšanas par sidra ražošanas resursiem un procesiem, tiks izstrādāta “teruāra karte”, kas ir plaši pazīstama vīna pasaulē un var tikt veiksmīgi izmantota arī sidra ražošanā. Teruārs - informācija par augsnes un klimatiskajiem apstākļiem. Šī karte būs vērtīgs rīks gan patērētājiem, gan ražotājiem, palīdzot pieņemt informētus lēmumus par ābolu audzēšanu un sidra ražošanu. Tāpat tiks veikta padziļināta ābolu šķirņu ķīmisko parametru analīze, lai salīdzinātu to ietekmi uz sidra garšu. Tiks analizēti āboli un ābolu sulas no dažādiem Latvijas un Igaunijas reģioniem. Rezultāti palīdzēs sidra ražotājiem izvēlēties optimālās šķirnes un to kombinācijas augstas kvalitātes sidra ražošanai.
Kopumā pilotēšanā tiks iesaistiti 10 sidra ražotāji (7 no LV un 3 no EE), kas ražos eksperimentālas sidra partijas, lai pārbaudītu, kā bioķīmiskā analīze un teruāra faktori ietekmē sidra īpašības, un kā šo informāciju vislabāk izmantot Baltijas sidra zīmola veicināšanai.
Papildus sidra ražotājiem būs iespēja piedalīties pieredzes apmaiņā un apmācībās. Apmācību programmas tiks balstītas uz WP1 rezultātiem un to, kā integrēt pētījumu faktus efektīvā mārketingā. Tēmas aptvers arī augļu dārzkopību, īpaši koncentrējoties uz sidra ābolu šķirnēm - audzēšanas metodēm, ābeļu stādu izvēli utt. Projekta noslēgumā uzņēmēji tiks iesaistīti arī Baltijas sidra zīmola veidošanā un mārketingā.
Lai veicinātu Baltijas sidra starptautisko atpazīstamību, plānots organizēt arī starptautisku konferenci, veidojot forumu pieredzes apmaiņai, tendenču apspriešanai un jaunu sadarbības iniciatīvu veidošanai.
Lai veicinātu Baltijas sidra atpazīstamību, tik strādāts pie zīmola izstrādes un kopīgām mārketinga aktivitātēm, apvienojot sidra ražošanu un tūrismu. Aktivitātēs ietilps tirgus izpēte, dalība tirdzniecības izstādēs un sabiedrības izglītošana par sidra kvalitāti kā autentisku produktu. Tiks izveidots Igaunijas-Latvijas Sidra maršruts, kur apmeklētāji varēs iepazīt sidra kultūru, Baltijas teruāru, ābolu dārzus un dažādus sidrus. Nākotnē zīmols varētu iekļaut arī Lietuvas ražotājus, paplašinot Baltijas sidra atpazīstamību visā reģionā.
Projekta partneri:
- Latvijas Lauku tūrisma asociācija "Lauku ceļotājs" (vadošais partneris)
- Igaunijas lauku tūrisma asociācija
- Dārzkopības institūts
- Igaunijas Dzīvības zinātņu universitāte.
Projekts tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) INTERREG Igaunijas - Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2021.-2027.gadam; 2. prioritātes “Kopīgi un viedi augoši uzņēmumi” ietvaros, kur III specifiskais mērķis “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām”.
Dārzkopības institūta projekta finansējuma daļa 153 738.00 euro t.sk. ERAF finansējums: 122 990.40 Euro.